Historie VW busíků - 1.část

Napsal Vejtek.bloger.cz (») 12. 11. 2008 v kategorii VW busík, přečteno: 3182×
Koho zajímá historie tohoto super vozítka, dávám k dispozici materiál, který jsem našel na netu:

Volkswagen Transporter T1
(1950-1967)

/obrazky/vejtek.bloger.cz/T1-text.jpg

Typ: Volkswagen Transporter T1 (1950)
Délka: 4150 mm
Šířka: 1660 mm
Výška: 1900 mm
Rozvor: 2400 mm
Pohotovostní hmotnost: 975 kg
Koncepce: pohon zadních kol
Motor: čtyřválec boxer, 1131 ccm, rozvod 2×OHC
Výkon: 19 kW (25 koní)/3300 ot/min
Kroutící moment: ??? Nm/??? ot/min
Převodovka: čtyřstupňová s přímým řazením
Přední náprava: lichoběžníková s vinutými pružinami
Zadní náprava: se spodními příčnými rameny
Nejvišší rychlost: 90 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: ??? s
Vyrobených kusů: ???

HISTORIE
Psal se rok 1947, německé město Wolfsburg a továrna byly pod britskou správou. Když tamní továrnou na lidové vozy Brouk projížděl holandský importér vozů Volkswagen pan Ben Pon, zaujal ho malý nákladní automobil. Zaměstnanci továrny si totiž vyrobili jednoduchý plošinový vozík na podvozku VW Brouka, něco jako nádražní ještěrku. Když vozítko uviděl Ben Pon napadlo ho, že takovýto lehký náklaďáček by se mohl velmi dobře prodávat. Snažil se tedy sehnat povolení k silničnímu provozu.

Povolení se však sehnat nepodařilo, ale Ben Pon se nevzdal a v roce 1948 načrtl pár jednoduchých skic, se kterými se mu podařilo přesvědčit ředitele Volkswagenu Heinricha Nordhoffa pro výrobu malého užitkového vozu.

Na jaře roku 1949 byly zhotoveny makety budoucího vozu a provedeny testy v aerodynamickém tunelu Vysoké školy technické v Braunschweigu. Na základě výsledků testů konstruktéři zaoblili přední partii vozu, aby snížili součinitel odporu. Součinitel odporu vzduchu opravdu klesl z 0,75 na 0,44. Začínaly se rýsovat legendární tvary Transportéru přezdívaného mino jiné Ponorka. Při dalších testech prototypů se ukázalo, že podvozek odvozený z modelu Brouk není dostatečně tuhý, a pro potřeby užitkového vozu nevyhovuje. Došlo tedy k zesílení závěsů kol a podvozek dostal pomocný žebřinový rám. Dále byl posílen brzdový systém.

První sériový vůz s interním označením Typ 2 opustil továrnu 8. března 1950 (Brouk měl označení Typ 1). Avšak první generace Transporteru nese označení T1. Vůz poháněl vzduchem chlazený motor uložený za zadní nápravou o objemu 1131 cm³, poskytující výkon 19 kW (25 koní). Se čtyřstupňovou převodovkou dosahoval vůz rychlosti 90 km/hod, se spotřebou kolem 10 litrů paliva na 100 km. Celý vývoj tedy trval pouhé dva roky!

VW Transporter T1 – první generace

/obrazky/vejtek.bloger.cz/T1-rybnik.jpg


První generace vypadala velmi moderně a vysloužila si přezdívky „Ponorka“, „Bus“, „Bulli“ nebo Transporter. Vůz měl jako první na světě jednoprostorovou karoserii. Celkem spartánský, ale vkusný interiér. Konec konců bylo krátce po válce a šetřit se muselo všude. Díky překotně rychlému vývoji trpělo vozidlo celou řadou dětských nemocí. V zimním období bylo ve voze chladno a v létě naopak parno. Vzadu umístěný motor byl celkem hlučný a po kabině byl cítit benzín a olej. Přesto však auto chytalo za srdce, a nejen Němce.

Nabídka verzí se postupně rozšiřovala. Vznikl osmimístný minibus s panoramatickými střešními okny (Samba-Bus), sanitní, hasičský, policejní a poštovní vůz a obytný automobil s variabilním interiérem od firmy Westfalia, apod. V roce 1952 dostal Transporter novou převodovku se synchronizací 2. až 4. převodového stupně. V říjnu 1962 opustil výrobní linky miliontý VW Transporter.

V dalším pokračování se dozvíte o 2.vývojovém stupni transportéra a to o typu T2.

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel třináct a jedenáct